Σχίσματα στα Καλλιτεχνικά Κινήματα

breaking cleft earth ground concept

Καλλιτεχνικά κινήματα που ξεκίνησαν με συγκεκριμένα προγραμματικά μανιφέστα είδαν τα μέλη τους να διχογνωμούν και να ακολουθούν διαφορετικούς δρόμους.

Το 1921 καλλιτέχνες που ανήκαν στην ακροαριστερή πτέρυγα του καλλιτεχνικού κινήματος Novembergruppe (Ομάδα του Νοέμβρη) ζήτησαν να δοθεί ένα τέλος στην “μπουρζουάδικη ανάπτυξη” των καλλιτεχνών. Πίστευαν ότι κάποιοι καλλιτέχνες, από την δεξιά πτέρυγα του Novembergruppe, κέρδιζαν υπερβολικά πολλά χρήματα και υπέγραψαν μια σχετική διακήρυξη αντίθεσης. Οι υπογράφοντες ήταν οι Otto Dix, George Grosz, Raoul Hausmann, John Heartfield, Hannah Hοch, Rudolf Schlichter και Georg Scholz.

Στις αρχές του 1922 αυτό το ιδεολογικό σχίσμα οδήγησε στην διάσπαση της ομάδας και την δημιουργία διαφορετικών υποομάδων. Μια από αυτές ήταν η Kartell fortschrittlicher Kόnstlergruppen in Deutschland (Σύμπραξη προχωρημένων καλλιτεχνικών ομάδων της Γερμανίας).

Σε αυτή τη σύμπραξη προσχώρησαν πολλά καινούρια μέλη ακόμη και από άλλες μορφές τέχνης, όπως οι μουσικοί Max Butting και Hans Heinz Stuckenschmidt.

Δεν υπάρχει πάντως ιστορική τεκμηρίωση για τα μέλη των διάφορων υποομάδων στις οποίες χωρίστηκε το Novembergruppe.

Διαίρεση υπήρξε και στην Deutscher Werkbund (Γερμανική Ομοσπονδία Τεχνιτών), που ήταν μια ημι-κρατική ένωση καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων, και σχεδιαστών, και είχε στόχο την σωστή σχεδίαση αντικειμένων, συνήθως βιομηχανικής παραγωγής.

Η Deutscher Werkbund ιδρύθηκε το 1907 στο Μόναχο. Πρωτεργάτες της ίδρυσής της ήταν οι αρχιτέκτονες Hermann Muthesius και Henry van de Velde, μέγας θιασώτης της λειτουργικής αρχιτεκτονικής χωρίς περιττά διακοσμητικά στοιχεία.

Ο Hermann Muthesius πίστεψε στις αρχές του Arts and Crafts Movenent, ενός κινήματος στην Αγγλία του 19ου αιώνα που υποστήριζε ότι τα βιομηχανικά αντικείμενα θα πρέπει να σχεδιάζονται από μια κολεκτίβα σχεδιαστών και τεχνιτών.

Οι ιδρυτές της Deutscher Werkbund επέκτειναν ιδεολογικά τις προτάσεις του Arts and Crafts Movenent ώστε να συμπεριλάβουν και βιομηχανικά αντικείμενα.

Λίγο μετά την ίδρυση της Deutscher Werkbund, αναπτύχθηκαν δυο διαφορετικές ιδεολογικές τάσεις που οδήγησαν σε ένα σχίσμα. Ο Muthesius υποστήριξε την παραγωγή με μηχανικά μέσα και το ενιαίο design, ενώ ο van de Velde δεχόταν την αξία της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής έκφρασης σε ένα βιομηχανικό περιβάλλον.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.