Η Ζωγραφική της Γερμανικής Αναγέννησης

Η Αναγέννηση στην Γερμανία διαφέρει από την αντίστοιχη περίοδο στην Ιταλία ή την Γαλλία λόγω της χρήσης επαναλαμβανόμενων γοτθικών διακοσμητικών στοιχείων.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό στοιχείο της Γερμανικής τέχνης εκείνης της περιόδου ήταν η εκτεταμένη χρήση τυπογραφικών τεχνικών, όπως η ξυλογραφία και η χαρακτική, που ήταν πιθανότατα γερμανική εφεύρεση.

Ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της Γερμανικής Αναγέννησης είναι ο ζωγράφος και χαράκτης Άλμπρεχτ Ντίρερ. Γεννήθηκε στη Νυρεμβέργη στις 21 Μαΐου του 1471 και ήταν ο τρίτος γιος του Άλμπρεχτ Ντίρερ και της Βαρβάρας Χόλπερ.

Αρχικά εργάστηκε στο εργαστήρι χρυσοχοΐας του πατέρα του και αργότερα στο εργαστήρι του Μίχαελ Βόλγκεμουτ, όπου διδάχτηκε την σχεδίαση ξυλογραφιών.

Με το πέρας της μαθητείας του ο Άλμπρεχτ Ντίρερ ταξίδεψε σε όλη τη Γερμανία, όπως επίσης και στην Ιταλία, για τέσσερα χρόνια. Στην συνέχεια ίδρυσε το δικό του εργαστήρι, στην περιοχή της Νυρεμβέργης.

Γρήγορα έγινε γνωστός σε όλη την Ευρώπη και το έργο του συχνά αναφέρεται ως το σημείο εκκίνησης της Γερμανικής Αναγέννησης.

Lucas_Cranach_d._Ä._063Ο Λούκας Κράναχ ο πρεσβύτερος (1472–1553), στενός φίλος του Λούθηρου, ζωγράφισε μια σειρά από πορτρέτα με προκλητικά για την εποχή γυμνά, που αντλούσαν την θεματογραφία τους από τη Βίβλο και την ελληνική και ρωμαϊκή μυθολογία.

Ελάχιστα έργα του Ματίας Γκρύνεβαλντ (1470-1528) έχουν διασωθεί. Το γνωστότερο από αυτά είναι η «Ρετάμπλ του Άιζενχαϊμ» που θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά ζωγραφικά έργα της γερμανικής αναγέννησης, ενώ διατηρεί πολλά χαρακτηριστικά γοτθικά στοιχεία.

Ο Χανς Χόλμπαϊν ο πρεσβύτερος (περ. 1460–1524) και ο αδερφός του, Σίγκισμουντ Χόλμπαϊν (1470-1540) υπήρξαν πρωτοπόροι της μετάβασης από την γοτθική στην αναγεννησιακή τεχνοτροπία.

Ο Χανς Χόλμπαϊν ο νεότερος (1497-1543) εξειδικεύτηκε κατά κύριο λόγο στα πορτρέτα, και εργάστηκε κυρίως εκτός Γερμανίας, στην Αγγλία και την Ελβετία.

Στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα η καλλιτεχνική παραγωγή μειώνεται, ίσως υπό την επίδραση του Καλβινισμού, που εναντιωνόταν στις θρησκευτικές απεικονίσεις, και για τον λόγο αυτό σταμάτησαν να δίνονται παραγγελίες για θρησκευτικά έργα σε δημόσιους χώρους.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.